Home » Podcast » Welke doelen hebben écht prioriteit in therapie?

Welke doelen hebben écht prioriteit in therapie?

door | 7 feb, 2025 | Podcast

💡 “Ik werk met een kind dat snel boos wordt. Ik heb hem handvatten gegeven om ermee om te gaan, en in de sessies lukt dat prima. Maar in het dagelijks leven… gaat het keer op keer mis. Hoe kan dat?”

Dit is een vraag die ik regelmatig krijg.

En de kern van het probleem? De juiste stappen worden niet in de juiste volgorde gezet.

Veel therapeuten en coaches willen hun cliënten zo snel mogelijk vooruit helpen.

Logisch!

Maar als je de verkeerde volgorde aanhoudt, of meerdere doelen tegelijk wilt aanpakken, raak je de weg kwijt.

Vandaag neem ik je mee in hoe je bepaalt welk doel prioriteit heeft en hoe je voorkomt dat je op de verkeerde route belandt.

 

Luister hier meteen mijn podcast over dit onderwerp👇

Welke doelen hebben écht prioriteit in therapie?

door Jette Peuscher

Eén hoofddoel, niet drie tegelijk!

Stel je voor: je bent op reis. Je wilt naar Rome, maar ook naar Oslo.

Wat doe je?
1️⃣ Een beetje naar links, richting Italië.
2️⃣ Een beetje naar rechts, richting Noorwegen.
3️⃣ Na drie weken ontdek je dat je nergens bent aangekomen.

Dit is precies wat er gebeurt als je met meerdere hoofddoelen tegelijk werkt. Het zorgt voor verwarring bij jou, bij de ouders én bij het kind.

Kies één hoofddoel en focus daarop.
Werk niet aan vijf doelen tegelijk, want dan kom je nergens

Wat als er iets tussendoor komt?

Soms gebeurt er iets waardoor je je oorspronkelijke doel moet loslaten.

Bijvoorbeeld: je werkt met een kind aan zelfvertrouwen, maar plots overlijdt een familielid. Rouwverwerking komt dan ineens op de voorgrond.

In zo’n geval zeg je niet:
🚫 “Nee sorry, we blijven gefocust op zelfvertrouwen, rouwverwerking past niet in mijn plan.”

Nee, je past je aan. Want als je de rouw niet eerst een plek geeft, blokkeert het hele proces.

👣 De vuistregel is simpel:

👉 Kan ik het oorspronkelijke pad blijven volgen? Ja? Mooi, ga door!
👉 Staat er ineens een gigantische blokkade op de weg? Dan moet je eerst dat obstakel aanpakken.

Therapie is geen rechte snelweg. Het is een kronkelig bergpad met af en toe een omweg. En dat is oké.

Welke werkdoelen komen eerst?

Heb je je hoofddoel bepaald? Mooi! Maar dan komt de volgende vraag:

“In welke volgorde pak ik de werkdoelen aan?”

Hier gaat het vaak mis. We zien een probleem en willen meteen oplossingen aanbieden. Maar als je de verkeerde stap als eerste zet, werkt het simpelweg niet.

Een voorbeeld:
Je werkt met een kind dat snel boos wordt.
✅ Jij hebt hem geleerd hoe hij zijn woede kan reguleren.
❌ Maar… hij heeft géén idee wanneer hij boos wordt.

 

Wat gaat er fout?

  • Je hebt hem geleerd hoe hij moet kalmeren, maar hij merkt zijn spanning pas op als hij al ontploft.
  • Je probeert hem te leren fietsen, terwijl hij nog nooit een fiets heeft aangeraakt.

Wat had je eerst moeten doen?

1️⃣ Leren herkennen wanneer hij boos wordt.
2️⃣ Voelen hoe boosheid opbouwt in zijn lijf.
3️⃣ Pas dán: leren reguleren.

 

🚲 Je leert een kind ook niet fietsen zonder zijwieltjes als hij nog nooit op een loopfiets heeft gezeten.

Dat vinden we bij fietsen logisch. Maar in therapie slaan we dit soort stappen wél vaak over.

De wilde rivier – Hoe je een kind echt helpt

Een prachtige metafoor uit het boek De Sjamaan en de Manager:

Stel, er stroomt een wilde rivier.
Jouw cliënt staat aan de ene kant, jij aan de andere.

💡 Jouw taak is niet om het kind naar de overkant te sleuren.
💡 Jouw taak is om de beste plek te vinden waar het kind veilig kan oversteken.

Veel therapeuten springen in de rivier en trekken hun cliënten hard aan hun arm: “Kom op, je moet dit doen, je moet nú veranderen!”

Maar als een kind:

  • Niet weet hoe diep het water is 
  • Bang is voor piranha’s 
  • Niet kan zwemmen 

…dan is het logisch dat hij blijft staan en geen stap zet.

Wat kun jij doen?
✅ Eerst oefenen in een ondiep stukje water.
✅ Eerst leren dat het kind de piranha’s heeft verward met vriendelijke visjes zijn.
✅ Eerst ervaren dat het water niet zo gevaarlijk is als gedacht.

Pas als hij vertrouwen heeft opgebouwd, kan hij oversteken.

🔹 Therapie werkt hetzelfde. Je kiest niet zomaar een doel en duwt het kind erin. Je zoekt de juiste plek, het juiste moment en bouwt het traject stap voor stap op.

Wil jij leren hoe je écht passende zorg biedt?

Veel therapeuten werken keihard. Maar te vaak zonder een duidelijke route.

Dat is zonde.

Wat als je in plaats van twijfelen een helder framework had?
Wat als je precies wist welke stappen je wanneer moest zetten?

In mijn 2-daagse training leer je precies dat.

✔️ Je krijgt een bewezen framework om doelen en werkdoelen op de juiste manier op te bouwen.
✔️ Je leert hoe je flexibel inspeelt op de situatie zonder de rode draad kwijt te raken.
✔️ Je maakt een concreet behandelplan voor een van jouw cliënten.

Resultaat?
Je gaat met 100% vertrouwen je sessies in. Geen twijfel meer of je ‘het goed doet’. Jij weet het gewoon.

 

👀 Nieuw in 2025: ‘Jeugdzorg op Maat’ – een 6 maanden traject voor therapeuten die écht impact willen maken.

🔗 Meld je hier aan voor de 2-daagse of het halfjaarprogramma!

 

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Tweet
Share
Share
Pin