Home » Podcast » Hoe je feedback van kinderen écht benut in je sessies

Hoe je feedback van kinderen écht benut in je sessies

door | 7 feb, 2025 | Podcast

“Ik ga toch niet tekenen, dat is voor kleine kinderen!” Bam! Een kind geeft feedback – maar niet op de manier die je misschien had verwacht.

Veel therapeuten en coaches luisteren naar wat kinderen zeggen, maar vergeten de meest waardevolle feedback: wat kinderen doen. Non-verbale signalen, lichaamstaal en energie geven je misschien nog wel meer informatie dan woorden. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze feedback niet alleen opmerkt, maar er ook direct iets mee doet?

Vandaag duiken we in de kunst van het observeren én handelen, zodat je sessies nog beter aansluiten op wat het kind écht nodig heeft.

 

Luister hier meteen mijn podcast over dit onderwerp👇 

Hoe je feedback van kinderen écht benut in je sessies

door Jette Peuscher

Feedback is overal – maar zie je het ook?

Sommige kinderen geven gesproken feedback: “Ik vond dit leuk!” of “Dit was stom!”. Makkelijk, toch? Maar de meeste kinderen vertellen je niet met woorden wat ze voelen. In plaats daarvan:

  • Kijken ze weg als je iets vraagt.
  • Hangen ze achterover in hun stoel.
  • Worden ze onrustig of juist stil.
  • Maken ze grapjes om het onderwerp te ontwijken.

Dat is feedback. En als je die signalen mist, loop je de kans mis om écht aan te sluiten bij het kind.

Observeren stopt nooit (echt nooit)

Soms vragen therapeuten: “Wanneer stop je met observeren en begin je met behandelen?”

Mijn antwoord? Nooit.

Observeren is niet alleen iets voor de eerste sessies. Het is een continue cyclus waarin je telkens kijkt: Wat doet het kind? Wat betekent dat? Moet ik mijn aanpak aanpassen?

Een praktijkvoorbeeld:

🔹 Gezinssessie met een eilandtekening
Twee broers, totaal verschillende reacties:

  • De jongste begint enthousiast met tekenen.
  • De oudste? Vol in de weerstand: “Ik ga toch niet tekenen, dat is voor kleintjes.”
  • En toen? De jongste stopt plots ook.

Dat is waardevolle feedback! Dit moment liet exact zien wat er in het gezin gebeurde: de oudste bepaalde (bewust of onbewust) de sfeer, en de jongste volgde. Als ik was meegegaan in de weerstand (“Oké, we doen wel iets anders.”), had ik deze dynamiek nooit gezien.

💡 Wat ik deed: Ik liet de situatie ontstaan, zonder direct te sturen. Juist hierdoor zag ik hoe de interactie tussen de broers werkte. Dit gaf mij belangrijke inzichten in hoe ze met elkaar omgingen – precies het doel van de sessie.

Feedback negeren? Alleen als het doel erom vraagt!

Natuurlijk pas ik niet altijd alles direct aan. Een ander voorbeeld:

🔹 Een meisje met een laag zelfbeeld en een rollenspel
Mijn doel? Haar een veilige manier geven om iets buiten haar comfortzone te doen. Maar zodra we beginnen, verstijft ze compleet.

👉 Moet ik dit doorduwen?

Nee.

Het doel was succeservaringen creëren, en dit werkte duidelijk niet. Dus: direct schakelen, een andere aanpak kiezen, en alsnog het doel bereiken – maar dan op een manier die wél aansluit.

Aan de andere kant: als een kind zegt “Ik vind dit stom” puur om de sessie te ontlopen, ga ik niet meteen iets anders doen. Hier komt het aan op goed inschatten:

  • Is de weerstand een teken dat ik moet schakelen?
  • Of is het juist een waardevol observatiemoment dat me meer inzicht geeft?

Dat is maatwerk. En precies dat leer je in mijn trainingen.

Reflecteren: niet alleen voor je cliënten

Soms zit de feedback niet in het kind, maar in jezelf. Een voorbeeld:

🔹 Jette is veel te druk”
Een meisje zei tegen haar moeder dat ze niet zeker wist of ze terug wilde komen. “Ze is gewoon zo druk.”

Dat was confronterend. Maar in plaats van mezelf te verdedigen, reflecteerde ik:

  • Had ik mijn energie niet goed afgestemd?
  • Had ik de signalen gemist dat zij iets anders nodig had?

💡 Wat ik deed:
Ik paste mijn aanpak aan en gaf haar expliciet ruimte om aan te geven wat voor haar werkte. Soms is de beste feedback die je krijgt de feedback op jezelf.

Jouw sessies op maat maken? Dit is hoe:

1️⃣ Zie alles als feedback: Zowel wat kinderen zeggen als wat ze doen is waardevolle informatie.
2️⃣ Stop nooit met observeren: Of je nu in de eerste of tiende sessie zit, blijf kijken en analyseren.
3️⃣ Bepaal of je bijstuurt: Vraag je altijd af: Helpt dit me het doel te bereiken?
4️⃣ Reflecteer op jezelf: Soms ligt de aanpassing niet bij het kind, maar bij jouw aanpak.

 

 

Wil je hier nóg beter in worden? In mijn 2-daagse training leer je precies hoe je dit in de praktijk brengt. Aan de hand van echte casussen en jouw eigen cliënten leer je observeren, schakelen en flexibel werken binnen een stevig behandelplan.

 

Gerelateerde artikelen

0 Reacties

Tweet
Share
Share
Pin